IndexForumVideotLinkitGalleriaAutodata
Dynamiitti.com Foorumin päävalikko Dynamiitti.com

 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jäähdytinneste

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Dynamiitti.com Foorumin päävalikko -> Yleistä autoilusta
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
TFH
Ykköskuski
Ykköskuski


Liittynyt: 17 Elo 2006

LähetäLähetetty: Lau Nov 08, 2008 6:33 pm    Viestin aihe: Jäähdytinneste Vastaa lainaamalla viestiä

Kävi niin,että bmw e30 320i (m20b20 kone) :ssä alkoi kadota keväällä jäähdytinnestettä. Lisäilin aluksi 50%vihreää/50%vesi -sekoitusta. Taas katosi,löysin syynkin. Korkki vuoti. Lisäsin nyt pelkkää vettä,jätin seisontaan. Otin lokakuussa syyniin,mittasin pakkaskestävyyden ja näytti lukemaa -5c ja oli ruskeanväristä. Eikö ollut suojannut korroosiolta tarpeeksi? Vaiko värejä mennyt sekaisin? Entiedä ennen lisäilyäni,mitä ollut ennen. Epäilisin vihreää.

Etyleeniglikoli: vihreää(myös korrek vaikka on sinistä, halpaa, sopii vanhoihin autoihin jne...
Propyleeniglykoli: punaista, erityisesti alumiinimoottoreille, sakkautuu vähemmän, luontoystävällistä
Joku silikaatiton: oranssia, paras ja kallein, uusille autoille, koptereille ja kuuraketeille...
Ja väri ei kuitenkaan ole laadun tae, koska kyseessä on vain väriaine.?

Monet ohjekirjat suosittelevat,että jäähdytinnesteen pitää kestää vähintään -30c.

Mitä jäähdytinnestettä itse käytät ja millaista sekoitussuhdettä (mitä kestää pakkasta)?
Kuinka usein vaihdat?
Onko kirjoittelussani virheitä?
_________________
ML-Imports
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jolpa
Vuoden forumilainen 2005
<b>Vuoden forumilainen 2005</b>


Liittynyt: 06 Maa 2004

LähetäLähetetty: Lau Nov 08, 2008 9:06 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

http://korrek.fi/tuotteet/jaahdytysnesteet/g30.html

2 litraa tota ja 3 litraa vettä. Muistaakseni purkin kyljessä oli et 50/50 suhteella olis -36c kestävyys.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hon-da tuni-ng
Kakkoskuski


Liittynyt: 21 Huh 2004
Paikkakunta: nurmes

LähetäLähetetty: Lau Nov 08, 2008 9:07 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

GM LONGLIFE pakksnestettä käytän itse,vaihdot tapahtuu satunnaisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Lau Nov 08, 2008 9:09 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi olla että hyvinkin ollut liian vesipitoista. BMW:kin suositteleen E30:seen vähintään 40% seosta vaikkei pakkaskestävyyttä erityisesti tarvittaisi juuri korroosion takia, vaihtovälinä kaksi vuotta. Yhden valurautalohkoisen koneen nähnyt jossa oli ollut koko kesä ajan pelkkää vettä, oli melkein vesitila yhdeltä kapealta kohdalta ummessa ruosteesta.
_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TFH
Ykköskuski
Ykköskuski


Liittynyt: 17 Elo 2006

LähetäLähetetty: Lau Nov 08, 2008 10:03 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jolpa kirjoitti:
http://korrek.fi/tuotteet/jaahdytysnesteet/g30.html

2 litraa tota ja 3 litraa vettä. Muistaakseni purkin kyljessä oli et 50/50 suhteella olis -36c kestävyys.



Vaikuttais hyvältä. Huonot skaalat tuossa vain. Otatko yhden vai 200litraa
Luulis,että sais 3 litran pöniköissä myös jossain?
_________________
ML-Imports
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jolpa
Vuoden forumilainen 2005
<b>Vuoden forumilainen 2005</b>


Liittynyt: 06 Maa 2004

LähetäLähetetty: Lau Nov 08, 2008 11:28 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite en oo nähny, tarjoustalosta 5e litra.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Integra´90
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 22 Hei 2005
Paikkakunta: Sipoo

LähetäLähetetty: Sun Nov 09, 2008 12:22 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Etyleeniä ja propyleeniä sekoitettaessa lopputulos on kuin ruispuuro, eli tuskin menneet eri nesteet kuitenkaan sekaisin jos neste on edelleen täysin juoksevassa ja nestemäisessä muodossa.

Eikö BMW ole yksi niistä joissa kuuluisi käyttää punaista nestettä? Värierohan on siis vain tosiaan juuri siksi, että ne erottaa toisistaan. Vaikea sanoa nyt onko siellä eri mömmöt sekasin. Tarkista auton omasta ohjekirjasta esim. mitä kuuluu olla, ihan varmuuden vuoksi. Alumiini ei siedä perinteistä jäähdytinnestettä ainakaan pitkällä juoksulla.

Ellei sit olis öljyä päässyt jostain vesitilaan? Tuosta ruskeasta väristä vain ajattelin... Tosin se kyllä yleensä muodostaa sellasen vaahdon pintaan, kun ottaa jäähd.korkin pois ja kurkistelee sisälle.
_________________
Audi A4 B6 1.9 TDi -03
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Toni_M
Vakiokasvo
Vakiokasvo


Liittynyt: 08 Kes 2004
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: Kes Nov 12, 2008 10:14 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse käytän: Korrek sininen
Sekoitussuhde: 50/50, kestää -36c
Vaihtoväli: 3 vuoden välein
_________________
VW Golf TDI -00
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TFH
Ykköskuski
Ykköskuski


Liittynyt: 17 Elo 2006

LähetäLähetetty: Kes Jou 24, 2008 1:39 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vanhat kurat poisteltu,huuhdeltu vedellä järjestelmää ja uudet litkut(40% vihreätä jäähdytinnestettä/60% vettä) ollut noin 1kk ja ei näytä enää ruskehtavalta. Taitaa vain tosiaan olla,että pääsi korroosio iskemään liian vesipitoisen litkun takia.
_________________
ML-Imports
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
elwood
Ykköskuski
Ykköskuski


Liittynyt: 26 Tam 2003

LähetäLähetetty: Per Tam 02, 2009 12:29 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Taas on sekaannuksia nesteasiassa, korjaillaan että tuleville lukijoille ei tule väärää kuvaa...

TFH kirjoitti:
Propyleeniglykoli: punaista, erityisesti alumiinimoottoreille, sakkautuu vähemmän, luontoystävällistä

Integra´90 kirjoitti:
Etyleeniä ja propyleeniä sekoitettaessa lopputulos on kuin ruispuuro,


Propyleeniglykoli on tosiaan myrkytöntä ja siten pelkästään sen takia erittäin hyvä vaihtoehto. Sitä on taidettu lähinnä kahdella merkillä Suomessa myydä, Nesteen Bio ja Zeron Propylen (aiemmin vihreä pakkaus, nykyisin ihan valkoinen). Molemmat em. merkkien propyleeniglykolit ovat appelsiinimehun oranssia väriltään, joskin aiemmin ilmeisesti myös vihertävän kirkas saattoi värinä olla.

Propyleeni- ja etyleeniglykolin sekoittamistakaan ei tietysti tieten tahtoen kannata tehdä, mutta ei tästä puuroa pitäisi tulla. Sen sijaan punaisen long life -nesteen (joka on ihan etyleeniglykolipohjaista sekin mutta aivan eri tavaraa, muita nimiä: superjäähdytinneste, XLC) ja tavallisen nesteen sekoittamisesta sitä puuroa tulee ja kuulemma vaikeasti puhdistettava puuro tuleekin.

Sinällään nesteen väristä ei voi mitään täysin varmaa päätellä. Perusnestettä eli etyleeniglykolia kun on tosiaan vihreänä ja sinisenä, mutta punainenkaan ei aina ole long life -tavaraa (esim. Toyotan oma punainen neste), sitten on tosiaan keltaista, oranssia, vihertävää, punertavaa... Usealla autovalmistajalla on omia nesteitään omine väreineen.

Ja sitten aloittajan kysymyksiin vastausta: Itse olen aiemmin käyttänyt Nesteen ja Korrekin perus-etyleeniglykolia, mutta nyt kun tuon myrkyttömän vaihtoehdon tiedän, käytän tietysti sitä. Sekoitussuhde aina 1:1 tislattuun veteen. (Tiedetään, tiedetään, joidenkin mielestä sama käyttää hanavettä - mutta kun tislattukkaan ei maksa kuin euron litra ja on sentään puhtaampaa, niin miksi en sitä käyttäisi, varsinkin kun kaikki ohjeetkin sitä suosittelevat.)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Laamadeus
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 28 Tou 2008
Paikkakunta: JKL

LähetäLähetetty: Tor Hei 29, 2010 7:43 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajattelin heittää tähän samaan syssyyn kyssärin. Eli ostin tota red linen water wetteriä. Minkä verran VTI civiciin menee tota jäähytinnestettä ja mitkä ne suhteet nyt ois?
Eli pitäiskö sitä jäähytinnestettä silti laittaa vähän sekaan. Ilmastoinnin kanssa ainakin pitäis 20% olla vähintään glykoolia, mutta tuossahan ei ole muuta ku puhallin. Parhaan lämmönsiirronhan sais tislatulla vedellä sekä water wetterillä.

http://www.roadmachine.fi/wawett.html

Kiitos tiedoista ja suhteista.

EDIT. siis 93 vuoden sedan civici kyseessä. Niin ja missä on tyhjennysproppu tossa, tai mistä noi entiset nesteet sais ulos?
_________________
The world is yours.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
passeli
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 07 Huh 2008
Paikkakunta: Kpo

LähetäLähetetty: Tor Hei 29, 2010 8:28 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta miksi vakio sivikkiin,missä ei pitäs olla mitään lämpö-ongelmia
_________________
Honda Civic Eg6 veetekkipärinämörinä -92
Honda Accord -89
Ex Honda Crx -89
Ex Honda Civic -89 D16z5
Ex Honda Civic -89 D16A9
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Laamadeus
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 28 Tou 2008
Paikkakunta: JKL

LähetäLähetetty: Per Hei 30, 2010 5:03 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En keksi mihin tuhlaisin rahaani. Siks aion vaan hifistellä No ei mut ajattelin kokeilla, ei se paha asia oo jos lämpöjä saa alemmaks ja ohan se ihan hyväks joskus vaihella noiki nesteet.
_________________
The world is yours.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
passeli
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 07 Huh 2008
Paikkakunta: Kpo

LähetäLähetetty: Per Hei 30, 2010 11:52 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei toki ole pahitteeksi kerran auton elinkaaren aikana vaihtaa nesteet uusiin.

Mutta oisit hyvä mies nuo Water Wetterin rahat käyttänyt paremmin ja ostanut mäyräkoiran olutta itsesi nesteytykseen ja viilennykseen.
_________________
Honda Civic Eg6 veetekkipärinämörinä -92
Honda Accord -89
Ex Honda Crx -89
Ex Honda Civic -89 D16z5
Ex Honda Civic -89 D16A9
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Laamadeus
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 28 Tou 2008
Paikkakunta: JKL

LähetäLähetetty: Per Hei 30, 2010 6:05 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

passeli kirjoitti:
Ei toki ole pahitteeksi kerran auton elinkaaren aikana vaihtaa nesteet uusiin.

Mutta oisit hyvä mies nuo Water Wetterin rahat käyttänyt paremmin ja ostanut mäyräkoiran olutta itsesi nesteytykseen ja viilennykseen.


Ei paljoo kerkee juomaan ku töissä aamusta iltaan ja yöstä aamuun Töissä saapi kyl killittää novellee, lähdevettä, jaffaa, pepsiä yms niin paljo ku napa vettää. Elä sie turhaa miu nesteytyksestä huolehi

No mut joo, paljoha toi VTI vetäis sisuksii, koska voisin laittaa sit sen 15% glykolii, 42.5% vettä ja 42.5% water wetterii. Lasku ois helppo ku tietäis minkä verran sinne pitäis sitä työntää ja miten saa helpoiten entiset nesteet pihalle.
_________________
The world is yours.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Per Hei 30, 2010 6:17 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

B16:sta koneiselle EK:lle manuaali antaa kok. tilavuudeksi 5 litraa, nesteen vaihdossa tarve 4,5l. EG:ssä varmaan liki samat.
Ja jos laskee pelkän syylarin kautta tyhjäksi (eikä avaa lohkon roppua/lohkista) niin muistaakseni nestettä meni n.3l luokkaa.
_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Corolla FX
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 30 Tou 2002
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: Per Hei 30, 2010 7:24 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laamadeus kirjoitti:
passeli kirjoitti:
Ei toki ole pahitteeksi kerran auton elinkaaren aikana vaihtaa nesteet uusiin.

Mutta oisit hyvä mies nuo Water Wetterin rahat käyttänyt paremmin ja ostanut mäyräkoiran olutta itsesi nesteytykseen ja viilennykseen.


Ei paljoo kerkee juomaan ku töissä aamusta iltaan ja yöstä aamuun Töissä saapi kyl killittää novellee, lähdevettä, jaffaa, pepsiä yms niin paljo ku napa vettää. Elä sie turhaa miu nesteytyksestä huolehi

No mut joo, paljoha toi VTI vetäis sisuksii, koska voisin laittaa sit sen 15% glykolii, 42.5% vettä ja 42.5% water wetterii. Lasku ois helppo ku tietäis minkä verran sinne pitäis sitä työntää ja miten saa helpoiten entiset nesteet pihalle.



Kyllä Kuopion talvessa vituttaisi jos tuollaiset sotkut olisi koneeseen unohtunu.

"Ajettaessa talvella on käytettävä 50% glykolia."

http://www.roadmachine.fi/wawett.html
_________________
Toyota tykkää kun sillä ajetaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Nikde
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 18 Lok 2007
Paikkakunta: Kerava

LähetäLähetetty: Lau Kes 02, 2012 6:09 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siistiin pitäs uudet nesteet iskeä sisään. Aikasemmin oli vihreet Zero HD nesteet, mutta oli menny ihan kusen väriseksi, liekkö jääny järjestelmään eri väristä nestettä huuhtelusta huolimatta? Nappasin Motonetistä punaista Zero Long Lifeä.
Lainaus:
"Silikaattivapaa pakkasneste "Glysantin", yleensä punainen tai pinkki. Mm. VW/Audin G05/G11/G12-koodeilla varustettu WVTL774D-vaatimukset täyttävä neste. Uusin versio G30 korvaa vanhemmat. Ei saa sekoittaa muun värisiin."


Aattelin nyt varmistaa vielä, että tuo on ok B-sarjan moottoriin? Lisäksi hyvät vinkit järjestelmän kunnolliseen huuhteluun vanhoista nesteistä ois tervetulleita, kun ei ilmeisesti edellisellä kerralla onnistunutkaan...
_________________
Honda Civic VTi EG6 -92 B18C-R
Honda Civic DXi EG4 -95 aihio
Mercedes-Benz 190E 2.3i -89
ex: Honda CRX EE8 -90 B16A1
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
lamsakimmo
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 09 Lok 2005
Paikkakunta: T:koski

LähetäLähetetty: Lau Kes 02, 2012 6:37 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nikde kirjoitti:
Siistiin pitäs uudet nesteet iskeä sisään. Aikasemmin oli vihreet Zero HD nesteet, mutta oli menny ihan kusen väriseksi, liekkö jääny järjestelmään eri väristä nestettä huuhtelusta huolimatta? Nappasin Motonetistä punaista Zero Long Lifeä.
Lainaus:
"Silikaattivapaa pakkasneste "Glysantin", yleensä punainen tai pinkki. Mm. VW/Audin G05/G11/G12-koodeilla varustettu WVTL774D-vaatimukset täyttävä neste. Uusin versio G30 korvaa vanhemmat. Ei saa sekoittaa muun värisiin."


Aattelin nyt varmistaa vielä, että tuo on ok B-sarjan moottoriin? Lisäksi hyvät vinkit järjestelmän kunnolliseen huuhteluun vanhoista nesteistä ois tervetulleita, kun ei ilmeisesti edellisellä kerralla onnistunutkaan...

termari pois, alavesiletku irti samoin ylävesi. paineella ylävesiletkusta vettä meneen ja auto käyntiin. lopuksi jäähyn läpi juoksevaa vettä.
_________________
HONDA CBR 600RR -07
HONDA CR-V 2.0i awd -07
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nikde
Veteraani
Veteraani


Liittynyt: 18 Lok 2007
Paikkakunta: Kerava

LähetäLähetetty: Lau Kes 02, 2012 6:39 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

lamsakimmo kirjoitti:
Nikde kirjoitti:
Siistiin pitäs uudet nesteet iskeä sisään. Aikasemmin oli vihreet Zero HD nesteet, mutta oli menny ihan kusen väriseksi, liekkö jääny järjestelmään eri väristä nestettä huuhtelusta huolimatta? Nappasin Motonetistä punaista Zero Long Lifeä.
Lainaus:
"Silikaattivapaa pakkasneste "Glysantin", yleensä punainen tai pinkki. Mm. VW/Audin G05/G11/G12-koodeilla varustettu WVTL774D-vaatimukset täyttävä neste. Uusin versio G30 korvaa vanhemmat. Ei saa sekoittaa muun värisiin."


Aattelin nyt varmistaa vielä, että tuo on ok B-sarjan moottoriin? Lisäksi hyvät vinkit järjestelmän kunnolliseen huuhteluun vanhoista nesteistä ois tervetulleita, kun ei ilmeisesti edellisellä kerralla onnistunutkaan...

termari pois, alavesiletku irti samoin ylävesi. paineella ylävesiletkusta vettä meneen ja auto käyntiin. lopuksi jäähyn läpi juoksevaa vettä.


Tattista
_________________
Honda Civic VTi EG6 -92 B18C-R
Honda Civic DXi EG4 -95 aihio
Mercedes-Benz 190E 2.3i -89
ex: Honda CRX EE8 -90 B16A1
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Kaze
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 13 Syy 2008

LähetäLähetetty: Lau Kes 02, 2012 11:02 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nikde kirjoitti:

Aattelin nyt varmistaa vielä, että tuo on ok B-sarjan moottoriin?


Kay ihan yhtälailla, kunhan tosiaan huuhtelee vanhat varmuuden vuoksi hyvin pois. Vaikka taitavat molemmat olla monoetyleeniglykoli pohjaisia nesteitä.
_________________
GF-EK4 ¥Kodittomia osia¥
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Dynamiitti.com Foorumin päävalikko -> Yleistä autoilusta Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group