IndexForumVideotLinkitGalleriaAutodata
Dynamiitti.com Foorumin päävalikko Dynamiitti.com

 
 OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kiillotuskoneen valintakriteerit

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Dynamiitti.com Foorumin päävalikko -> Yleistä autoilusta
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mangoo
Ykköskuski
Ykköskuski


Liittynyt: 25 Tam 2004
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: Sun Elo 28, 2011 11:11 pm    Viestin aihe: Kiillotuskoneen valintakriteerit Vastaa lainaamalla viestiä

Auton vahaaminen on mukavaa hommaa kun lopputulos on mitä on. Tahtoo vaan kestää pitkään ja kädet kipeytyä. Nyt oliskin mahdollisuus ostaa kiillotuskone joka irtoaa kenties kotimaan hintoja halvemmalla balttiasta. Siellä eräs tuttu lupaili kysellä siihen mennessä kun tulen käymään... Laite tulisi siis pelkästään vahaustempauksia helpottamaan, eikä sillä ole tarkoitus myllyttää maalipintaa.

Valikoima varmaankin on hieman eri johonkin Biltemaan ja Autonhoito.comiin verrattuna, joten mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Tietyn laitteen mainitseminen kun ei välttämättä hyödytä tässä tapauksessa mitään. Halpisvehjettä en halua enkä sellaista, joka parin käyttökerran jälkeen hajoaa tai on mahdoton käyttää (tärinä tms). Toisaalta laitetta tulee käytettyä vain muutaman kerran vuoden aikana, joten erityisesti ammattikäyttöön suunnattu laite voi olla myöskin vähän turha.

Jotkut väittää että ei ole väliä onko epäkesko vai ei, ellei autoa myllytä vaan laite tulee pelkkään vahaukseen. Toiset sanoo epäkeskon olevan silti parempi.
Entä miten laikkojen suhteen? Saako joitain helpommin Suomesta kuin toisia? Meinaan olisi hyvä kun saisi "varaosia" täältä kotimaastakin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Urran
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 28 Elo 2004
Paikkakunta: Kerava

LähetäLähetetty: Maa Elo 29, 2011 8:05 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaskuhan menee: Epäkeskolla ei voi tehdä kaikkea mitä rotaryllä, mutta rotaryllä voi tehdä kaiken mitä epäkeskolla.

Ja korostan! Tämä pätee vain nykyaikaisiin rotskuihin. Tärkeintä on että rotary:
A: Kiertää reilusti alle 1000rpm. Mieluiten 600-700rpm (siis miniminopeudella, ns. vanhanaikaiset rotskut kiertää PALJON enemmän hitaimmalla nopeudella)
B: Sisältää "vakionopeudensäätimen" esim. Metabon VTC. Pitää kierrokset vakiona kuormituksesta riippumatta.
C: On sopiva omaan kouraan

Väite epäkeskon paremmuudesta perustuu siihen että se on niin hellä ettei sillä voi saada vahinkoa aikaan. Väite varmasti pitää paikkansa mutta ei rotskullakaan tuhoa saa aikaseksi jos pitää järjen käsissä. Pelottelut perustuu siihen että rotskujen mukana tulee yleensä yksi itikanpoistosientä (ne keltaset marketti naarmu-sienet) kovuudeltaan vastaava vaahtomuovilaikka ja yksi lampaanvillainen. Molemmilla yhdistettyinä osaamattomaan käyttäjään (liian korkeisiin kierroksiin ja liian hitaisiin liikkeisiin) on mahdollisuus tuhoon.

Sen sijaan epäkeskolla saa käsien verenkierron pysäytettyä Itse olen epäkeskoista kokeillut sekä Cyclo kopiota ja Kestrel DAS-6:sta (tän hetken alan paras halpis-epäkesko) ja molempien kanssa autoa hinkanneena tuntuu että kädet tärisee vielä seuraavana aamunakin. Siinä siis vain yksi niistä syistä miksi rotsku on mielestäni parempi. Tosin DAS-6 PRO:n (se tehokkaampi malli) saa n. kolmasosalla siitä hinnasta mitä ammattikäyttöön tarkoitettu rotsku tulee maksamaan.

Rotaryllä on sen lisäksi mahdollisuus auton täys meikkeihin maalin kovuudesta riippumatta mutta epäkeskolla tulee rajat vastaan.

Laikkoja saa suomestakin sekä nettikaupoista että hakemalla:
-Projectech myy Laitilassa paikallisesti sekä postitse mihin vain Sonuksen koko valikoimaa laikoista sekä Flexipadsin ja LiquidShinen laikkoja.
-Dodoshop myy Dodon Polishing ja Finishing laikkoja muistaakseni Tampereen seudulla
-Autonhoito.com myy Mirka Polarshinen laikkoja mitkä ainakin tietääkseni on samoja kun Menzernan = Melko kovia ja leikkaavammat tuppaa hajota helposti. Näitä saa hakemalla Espoosta (ei tosin aina, Pasi asuu Hyvinkäällä)
-3M laikkoja saa melkein jokaisesta automaaliliikkeestä mutta hinnat ovat "Suomi hinnat" eli laikka mikä maksaa briteissä £8 maksaa suomessa 22,95e (näin ainakin Tuusulan Stirwellissä). Tosin jos laikka hajoaa kesken homman niin saa ainakin hätävarana
-Hätävarana voi Motonetistä hakea Flexipadsin laikkoja, väreinä löytyy punainen ja sininen (Finishing ja Polishing, leikkaavimmat ja väliportaat jää välistä). Nämä tosin valmistajan 50mm paksut mitä ei voi käyttää epäkeskon kanssa.

Rotaryjäkin saa uskomattoman halvalla mutten uskalla sanoa onko ne hyviä. CleanYourCar.co.uk myy SIM-180 rotaryä £69 ja EP800 rotaryä £79. Näistä en osaa sanoa mitään, voi olla ihan hyviä mutta kuitenkin joltain nevari valmistajalta. CYC:stä saa myös epäkeskona rahalle vastinetta DAS-6 PRO muodossa.

Jos sen sijaan haluaa ostaa kestävän semi-pro rotaryn niin vaihtoehdot lienee Festool RAP150 tai AEG PE150. AEG:ta saa järkihintaan ja hyvällä takuulla myös Bauhaussista, siis ihan Suomesta. AEG on sama laite kun Chicago Pneumatics ja Milwaukee.

Jos haluaa pro rotaryn niin vaihtoehdot lienee Flex PE14-2, Metabo PE12-175 ja Makita 9227C. Näistä Makita halvin, mutta myös painavin vaihtoehto.

Oma budjettivalinta olisi: AEG + Flexipads Ultra Soft talla Projectechiltä ja Chemical Guys Hex-Logic laikat briteistä (esim. www.shinearama.com)
_________________
Subaru Legacy 2.0GT spec B Wagon -03 EJ20, Mitsubishi Galant Dynamic-4 -89 4G63, Porsche 924 -77 XK
EX-BMW 523i -98, EX-Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Sport -04 4G63 *Smashed by Subaru*, EX-Honda Prelude 2.0i-16V -89 BA4/B20A7, EX-Honda Civic Sedan 1.2-16V -89
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ceisari
Vakiokasvo
Vakiokasvo


Liittynyt: 14 Nov 2008
Paikkakunta: JKL

LähetäLähetetty: Maa Elo 29, 2011 10:34 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jos ite olisin hankkimassa laitetta pelkästään vahaukseen niin ostaisin kyllä melkein kaikista halvimman rälläkkämallisen koneen..

itse olen myllytellyt bilteman rälläkkämallisella koneella autoja ja omasta mielestä ihan toimiva vempele on ollut. Ja pinnoista on kyllä tullut naarmuttomia ja kiiltaviä.. ja hinta koneella tais olla 40-50e!
Laikkoja ja tukilaikkoja olen sitten koneeseen ostellut vähä sieltä ja täältä.. Mutta todennut myös sen, että bilteman iso keltanen vaahtomuovi laikkakin toimii mielestäni hyvin myllytykseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Urran
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 28 Elo 2004
Paikkakunta: Kerava

LähetäLähetetty: Maa Elo 29, 2011 10:57 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^Niin kauan kaikki ok kun kierrokset pysyy tarpeeksi alhaalla Esim. AIO tuotteita (esim. AG punane tai Dodo Juice Lime Prime) ajeltaessa ei tarvita kierroksia ja kierroksista on vain haittaa (aine kuivuu ja kiillottaminen vaikeutuu). Puhumattakaan kasvaneista lämmöistä. Lisäksi myllytykseen ei sovellu kunnolla kun kunnon viimeistely vaatii riittävän matalat kierrokset.

Jos oikein halvalla pitää saada niin kokeilisin tommosen villikortin kuten SIM-180. Jengat alkaa 800:sta ja vakkari löytyy.

Motonetin Flexipadsin punainen on ns. markettilaikoista ainut mihin koskisin. Näitä taitaa saada jostain puuiloistakin. Miksi sitten paremat laikat, mitä eroa? Yleensä marketeista ei löydy riittävän vähän leikkaavuutta omaavia laikkoja vahojen levitykseen, sitten tulee hologrammeja. Lisäksi markettilaikat on yleensä tosi kovia ja lähtee helposti pompottamaan (etenkin kun talla on kova) = holoja.

Jos ei laikan koolla niin väliä (pienempi laikka = kestää vähän kauemmin) ja haluu mahd. halvan niin ite ottaisin CYC:stä nää:
-SIM-180
-75mm Ultra Soft Backing Plate
-Chemical Guys Hex-Logic Musta 4"
YHTEENSÄ £84.85

Samalla kaverit tilailee vahoja niin toimituskulutkin tippuu.
_________________
Subaru Legacy 2.0GT spec B Wagon -03 EJ20, Mitsubishi Galant Dynamic-4 -89 4G63, Porsche 924 -77 XK
EX-BMW 523i -98, EX-Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Sport -04 4G63 *Smashed by Subaru*, EX-Honda Prelude 2.0i-16V -89 BA4/B20A7, EX-Honda Civic Sedan 1.2-16V -89
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mangoo
Ykköskuski
Ykköskuski


Liittynyt: 25 Tam 2004
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: Maa Elo 29, 2011 9:09 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos kaikille tähän mennessä valinnassa avustaneille!
Vielä lisäkysymys: Mitä tarkoittaa laikan leikkaavuus?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
mangoo
Ykköskuski
Ykköskuski


Liittynyt: 25 Tam 2004
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: Maa Elo 29, 2011 10:49 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noniin, nyt on puhuttu kaverin kanssa ja noilla suositelluilla ominaisuuksilla (matalat kierrokset + vak. nop. säädin) saa 50-70 eurolla.

Taitaa muodostua hinta suunnilleen samanmoiseksi kuin saarivaltiosta tilaamalla kun oli tuossa laikkoineen ~£85 laitettu...

Ilmeisesti tarvitsen laikan lisäksi myös tukilaikan?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Urran
Dynamiitti Tech
Dynamiitti Tech


Liittynyt: 28 Elo 2004
Paikkakunta: Kerava

LähetäLähetetty: Tii Elo 30, 2011 6:45 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^Laikan leikkaavuus = Miten paljon tahnan kanssa "syö" pintaa pois. Kun levittelet pelkkiä vahoja niin laikka ei saa leikata yhtään. Laikan pitää siis olla "Finishing". Vertaa esim. hiomapaperiin.

Juu hinnat voi olla samat mutta edelleen pitäydyn siinä että ellei ns. maailmanluokan laikkoja/talloja saa kaverisi kaupoista niin ehdottomasti ostaisin ne ainakin briteistä (Postit halvimmillaan £7 joten ei kannata siitä murehtia). Se mikä aloittelijalle on tärkeintä on helppokäyttöisyys ja siihen suurimmat tekijät on laikka ja talla. Laikaksi suosittelen Chemical Guysin Hex-Logic sarjaa ja tallaksi Flexipadsin Ultra Softeja.
_________________
Subaru Legacy 2.0GT spec B Wagon -03 EJ20, Mitsubishi Galant Dynamic-4 -89 4G63, Porsche 924 -77 XK
EX-BMW 523i -98, EX-Mitsubishi Lancer Wagon 2.0 Sport -04 4G63 *Smashed by Subaru*, EX-Honda Prelude 2.0i-16V -89 BA4/B20A7, EX-Honda Civic Sedan 1.2-16V -89
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ka00z
Uusi käyttäjä


Liittynyt: 15 Syy 2010

LähetäLähetetty: Kes Elo 31, 2011 7:49 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse lähdin liikkeelle näillä Bilteman halvoilla koneilla (rälläkkä malli), katsoin vain että kierrokset saa alle 1000. Onhan tuo nyt tietenkin ihan eri tavara, kuin kaverin Makita mutta ajaa harjoittelussa asiansa. Ainakin saat jotain tuntumaa, miten homma pitäisi tehdä (tekevälle sattuu).

Loppukaneettina todettakoot, ettei tuosta nyt aikuisten oikeasti ole paljon muuhun kuin vahan levittämiseen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Dynamiitti.com Foorumin päävalikko -> Yleistä autoilusta Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group